Surat Lamaran Kerja Bahasa Inggris, Apa Bedanya dengan Surat Lamaran Kerja Bahasa Indonesia?

surat lamaran kerja bahasa inggris

Seperti apa contoh surat lamaran kerja bahasa Inggris dan apa bedanya dengan surat lamaran kerja bahasa Indonesia? Simak selengkapnya berikut ini!

Membuat surat lamaran kerja atau biasa juga disebut sebagai cover letter dalam bahasa Indonesia mungkin sudah sering dibahas dan diajarkan kepada para jobseeker. Namun, bagaimana dengan surat lamaran kerja dalam bahasa Inggris? Pernahkah kamu membuatnya?

Surat lamaran kerja adalah dokumen yang dikirimkan bersama dengan CV atau resume untuk melamar pekerjaan. Dokumen ini berisikan rangkuman kompetensi, kemampuan, serta pengalaman pelamar yang sesuai dengan posisi atau pekerjaan yang dilamar. Surat ini disebut juga dengan cover letter atau job application letter.

Tujuan dibuatnya surat ini adalah sebagai surat pengantar CV atau resume yang dikirimkan kepada recruiter. Selain itu, surat ini juga bertujuan sebagai dokumen tambahan yang memperjelas seperti apa pengalaman dan kemampuan yang dimiliki oleh pelamar secara naratif agar recruiter dapat memahami dengan lebih baik.

Cover letter dalam bahasa Inggris biasa digunakan untuk melamar pekerjaan di luar negeri yang memang mengharuskan pelamar untuk mengirim dokumen dalam bahasa Inggris. Namun, cover letter bahasa Inggris juga dapat digunakan untuk melamar pekerjaan di dalam negeri, lho. Kamu bisa menggunakan cover letter bahasa Inggris ini untuk menunjukkan kepada recruiter bahwa kamu memiliki kemampuan bahasa Inggris yang baik.

Lalu, apa sih, yang membedakan antara surat lamaran kerja bahasa Inggris dengan surat lamaran kerja bahasa Indonesia?

Baca juga: Contoh Surat Lamaran Kerja yang Benar dan Cara Membuatnya

 

Perbedaan Surat Lamaran Kerja Bahasa Inggris dan Bahasa Indonesia

Perbedaan utama antara surat lamaran kerja bahasa Inggris dengan surat lamaran kerja bahasa Indonesia tentunya terletak pada bahasa yang digunakan. Namun, terdapat beberapa hal unik lainnya yang ternyata hanya ada dalam surat lamaran kerja bahasa Inggris, lho! Apa saja itu?

1. Wajib menggunakan tenses yang sesuai

Dalam surat lamaran kerja bahasa Inggris, kamu harus menulis surat menggunakan tenses yang sesuai. Paragraf yang menjelaskan tentang kompetensi atau kondisi kamu di masa sekarang, wajib ditulis menggunakan Present Tense.

Sementara itu, paragraf yang menjelaskan tentang pengalaman kamu yang sudah dilalui wajib menggunakan Past Tense. Dalam surat lamaran kerja bahasa Indonesia, tentunya kamu tidak perlu memusingkan penggunaan tenses ya, karena dalam bahasa Indonesia memang tidak ada tenses seperti pada bahasa Inggris.

Baca Juga: 16 Tenses dalam Bahasa Inggris dan Contohnya

2. Informasi kontak pelamar umumnya diletakkan di bagian awal

Jika pada surat lamaran kerja bahasa Indonesia, umumnya informasi mengenai kontak pelamar seperti nama, nomor telepon, dan email, terletak di bagian tengah atau di bagian isi surat. Sedangkan pada surat lamaran kerja bahasa Inggris, informasi mengenai kontak pelamar umumnya terletak di bagian awal surat, sebelum masuk ke paragraf pembuka surat.

3. Wajib menggunakan grammar yang tepat

Selain tenses, dalam menulis surat lamaran kerja bahasa Inggris, kamu juga harus menggunakan grammar yang tepat dan sesuai. Jika kamu menulis surat lamaran kerja bahasa Inggris dengan grammar yang kurang tepat, atau bahkan terdapat typo, maka tentunya akan mengurangi poin kamu di mata recruiter.

Recruiter akan menganggap kamu sebagai orang yang kurang teliti. Oleh karena itu, pastikan kamu memperhatikan penggunaan grammar dalam surat lamaran kerja yang kamu tulis. Jangan lupa juga untuk menggunakan bahasa yang formal dan profesional.

Baca juga: Perbedaan CV dan Resume, Pengertian, Jumlah Halaman, dan Tujuannya

 

Struktur Surat Lamaran Kerja Bahasa Inggris (Cover Letter)

Struktur cover letter atau job application letter terdiri atas tujuh bagian yaitu Heading, Opening Greeting, Introductory Paragraph, Highlighting Paragraph, Closing Paragraph, Complimentary Close, dan Signature. Kita bahas satu per satu, ya.

1. Heading

Heading adalah bagian awal surat atau kepala surat yang berisikan informasi kontak pengirim. Umumnya, bagian heading terdiri atas nama, alamat, nomor telepon, dan email.

Selain informasi kontak, bagian heading juga berisi tanggal penulisan surat dan informasi kontak perusahaan, yang umumnya terdiri atas nama dan jabatan penerima surat (recruiter), serta nama dan alamat perusahaan yang dilamar.

2. Opening Greeting

Opening greeting berisikan salam pembuka yang ditulis menggunakan bahasa formal. Umumnya, pada bagian ini, ditulis salam pembuka + nama atau jabatan recruiter sebagai penerima surat, contohnya yaitu “Dear Andi Herawan,” atau “Dear HRD Team at ABC Company,”.

3. Introductory Paragraph

Introductory paragraph merupakan paragraf awal yang berisikan maksud dan tujuan kamu menulis surat tersebut. Kamu bisa menjelaskan pada paragraf tersebut bahwa kamu sedang melamar posisi atau pekerjaan pada perusahaan yang kamu tuju tersebut. Kamu juga bisa menjelaskan alasan kamu melamar posisi tersebut.

4. Highlighting Paragraph

Berbeda dengan introductory paragraph, highlighting paragraph merupakan paragraf yang berisikan berbagai hal yang ingin kamu highlight dari surat lamaran kamu. Bagian ini berisi kualifikasi, kompetensi, dan kemampuan khusus yang kamu miliki, yang tentunya berkaitan dengan pekerjaan yang kamu lamar.

Misalnya, kamu melamar untuk posisi Legal Staff, pada bagian ini, kamu bisa jelaskan kemampuan dan pengalamanmu yang berkaitan dengan bidang Legal.

5. Closing Paragraph

Closing paragraph adalah paragraf penutup yang berisikan ucapan terima kasih kepada perusahaan atau recruiter yang telah memberikan pertimbangan atas lamaran yang kamu kirimkan. 

6. Complimentary Close

Complimentary close adalah bagian yang berisikan salam penutup. Pada bagian ini, kamu bisa menuliskan harapan kamu untuk dapat berdiskusi lebih lanjut mengenai pekerjaan yang kamu lamar melalui interview dengan recruiter.

7. Signature

Terakhir, yaitu signature atau tanda tangan dan nama terang yang diletakkan di bawah untuk menutup surat lamaran kerja kamu.

Baca juga: Terbaru! Cara Membuat CV, Contoh dan Template Gratis

 

Contoh Surat Lamaran Kerja Bahasa Inggris (Cover Letter)

Agar kamu dapat menulis surat lamaran kerja dengan lancar, kamu bisa memperhatikan beberapa contoh surat lamaran kerja bahasa Inggris berikut ini sebagai referensi kamu.

1. Contoh Surat Lamaran Kerja Bahasa Inggris (Cover Letter) untuk Posisi Staf Marketing

Bandung, 5 September 2020

 

The Honorable,
Head Of Human Resources Development
PT TK Industrial Indonesia
Desa Belendung, Cibogo
Subang – Indonesia

Dear Hiring Manager,

This email is in regard to my interest in applying for the Business Unit Staff position recently posted through your Instagram Account. With my skill set and competencies, I am really motivated to apply for this. It is an honor to be part of PT TK Industrial Indonesia.

My name is Ricardinho Tahu, 23 years old and single, S1 degree from Terbuka University Bandung, majoring in Communication in September 2018, with a 3,67 GPA. I want to offer my competencies in communication, creativity, networking, and management. I also can work under pressure, I have multitasking ability.

I have attached my CV including my academic skills so I can work as a team in your company PT TK Industrial Indonesia. Hopefully, I will be considered for this opportunity. Please contact me at 345678 or email at ricardinho@gmail.com if you need more information. Thank you for your attention and consideration. Glad to hear from you soon.

Sincerely,
Ricardinho Tahu

 

2. Contoh Surat Lamaran Kerja Bahasa Inggris (Cover Letter) untuk Posisi Guru

10th December, 2022

123 Asian Street
Los Angeles, US
521 556 441

Devi Collins
Hiring Manager at Pelita School

Dear Ms. Collins,

I was delighted to learn of your opening for an English Teacher through my former colleague, Linda Brown. I first met Linda at Evergreen Academy where we worked closely to mentor students with behavioral challenges and eventually integrated a schoolwide mindfulness program.

I’m currently a teacher at the DREAM School and have 5+ years of experience teaching English Language Arts to students in 2nd through 6th grade. My experience in mentoring students and modernizing curriculum makes me an excellent candidate to support your school’s mission of fostering individual growth and curiosity through an exploratory curriculum.

My strong initiative and ability to cater to a diverse range of learners allow me to thrive in a challenging teaching environment. Specifically, some of my greatest professional successes include:

Increasing reading levels by an average of 2 grade levels through engaging multiple modalities, creating fun reading challenges, and encouraging student-led reading

Encouraging my students to be dreamers and lifelong learners with a personalized approach to teaching that instills confidence in their abilities and potential

I welcome the opportunity to personally discuss how my strengths can serve your students. I’m equally reachable at 521 556 441 or saralily@gmail.com to review my qualifications in greater detail.

 

Sincerely,
Sarah Lily

 

3. Contoh Surat Lamaran Kerja Bahasa Inggris (Cover Letter) untuk Fresh Graduate Tanpa Pengalaman

Mrs. Shabrina Zatalini
Talent Acquisition
PT Bintang Infrastruktur Utama


234 Sudirman Business District Center
Salemba Baru, South Jakarta, 12190

Dear Mrs. Zatalini,

Based on the information I received from one of the job seeker platforms on March 12 2022, your company is hiring for a Geologist and I am very interested in this job.

My educational background is a bachelor’s degree of Science in Geology Engineering, Bantul State University. I had many practical experiences and exposure during my study. I have acquainted myself with a range of skills that would allow me to blend with your corporation.

From your vacancy, I can see that you are looking for candidates who have excellent skills that are relevant to geo-environmental engineering. I have a thorough knowledge of the processes of construction in ground exploration projects, and drilling systems and also excellent Interpersonal and communication skills. So, I think the job description for that position matches my last education.

Along with the cover letter, I have already attached the documents; Curriculum vitae, last diploma, and health record certificate for your full consideration. Don’t hesitate to contact me via email at bryanbri@gmail.com if you have any further questions. I appreciate your time reviewing my application, and I really hope to get a chance to the next stage and give a positive contribution to your company.

Thus this job application letter I made truthfully. Thank you for your attention.

 

Respectfully,
Bryan Nurliansyah

 

4. Contoh Surat Lamaran Kerja Bahasa Inggris (Cover Letter) untuk Profesional Berpengalaman

30 February, 2020

Jacob Handaya
Human Resources Manager
Ruang Rindu Pte Ltd Head Office


Zip Code 321 Employment St. Singapore

Dear Mr. Handaya,

I saw the job vacancy advertisement on LinkedIn. Through this letter, I would like to express my interest in the PM position at your company. I have a highly skilled project manager with 8 years of experience. My experience aligns well, as I have worked in project management for several years, and I know I would make a valuable addition to your team.

After working for nearly a decade in project management, I have advanced knowledge in developing scopes, keeping projects moving, submitting deliverables on time, and ensuring a seamless experience for all parties involved. Besides that, while my previous position afforded me a well-rounded skill-set, and time efficiency skills, I excel at:

  • Planning and executing project scopes, managing timelines, and deadlines.
  • Tracking and reporting on overall progress.
  • Manage daily operations of brand new programs and metric the objective.
  • Predict project revenue and ensure all goals are met.

In addition to my experience and relationship-building experience, I have a solid educational foundation, a critical person, a disciplined person, excellent communication skills, and a passion for furthering projects that build loyalty, and in turn, will grow revenue for your organization. I very much appreciate the opportunity to contribute to your ongoing growth and continued success.

Thank you for reviewing my attached application for additional details regarding my expertise and achievements. Don’t hesitate to reach out to me by WhatsApp at 1234567889 or email at joniiskandar@gmail.com if you have any questions or need further clarification on my experience. I would love to meet with you and discuss this position in detail.

Thank you for your attention.

 

Sincerely,
Joni Iskandar

 

5. Contoh Surat Lamaran Kerja Bahasa Inggris (Cover Letter) untuk Posisi Sales Executive

26th, January 2023

Jack Wilson
Sales and Marketing Executive
0221 5334 879

David Munoz,
Hiring Manager at Sampoerna Company

 

Dear Mr. Munoz,

With this letter and the attached resume, I would like to express my sincere interest in the sales and marketing executive position you have available. As an accomplished and successful sales professional with more than 17 years of experience driving sales enhancement and achieving sustained revenue increases, I possess a wide range of knowledge and talents that will allow me to contribute toward the success of your company.

My expertise lies in successfully developing and implementing effective sales strategies, directing large-scale marketing campaigns, and managing personal, trusting client relationships to maximize company profits. Throughout my career, I have achieved distinction as a top sales performer, consistently receiving recognition for outperforming quotas and surpassing corporate goals. Additionally, my proficiency in various social media channels and outlets positions me to make a significant impact on your company’s exposure and bottom line.

The following achievements demonstrate my qualification for this position are

  • Maintaining a record of ranking within the top five salespeople for the past 12 years as the director of sales and marketing for Windbreaker International; recognized as “Salesperson of the Year” on six separate occasions.
  • Leveraging keen sales acumen, forward-thinking marketing strategies, and alliance-building skills to capture top-producing sales contracts and realize sustained revenue growth.
  • Directing new client acquisition, market research, competitive analysis, and successful marketing initiatives to stimulate revenue growth, increased brand recognition, and improved go-to-market strategies.
  • Spearheading the development of highly effective marketing collateral to ensure optimal product messaging and positioning.
  • Developing and delivering high-impact sales presentations while applying customer-focused sales tactics to win new business and close deals.
  • Utilizing social media tools – including Facebook, Twitter, and Instagram – to capture brand interest and boost engagement and conversation with customers.
  • Establishing solid and trusting partnerships through exceptional relationship management abilities.

My proven record of driving highly profitable sales successes and realizing significant revenue increases will contribute immensely to the success of Sampoerna Company. 

Thank you for your consideration, I look forward to speaking with you soon.

Sincerely,
Jack Wilson

 

Demikian penjelasan mengenai surat lamaran kerja bahasa Inggris atau yang biasa disebut dengan cover letter atau job application letter beserta beberapa contohnya untuk referensi. Jika kamu ingin menulis surat lamaran kerja dan CV yang bersinar dan mampu menarik perhatian para recruiter, kamu bisa ikuti kelas pelatihannya di Skill Academy! Yuk, gabung sekarang!

 

[IDN] CTA Blog - Kelas Sukses Melamar Kerja - Skill Academy

 

Referensi:

https://www.english-academy.id/blog/surat-lamaran-kerja-bahasa-inggris 
https://www.ruangguru.com/blog/cara-jitu-membuat-application-letter-dalam-bahasa-inggris 
https://www.popbela.com/career/working-life/nurul-ayu-utami/contoh-surat-lamaran-kerja-bahasa-inggris 

 

Kenya Swawikanti